Ostravar přichází s novým logem, etiketami i půllitry

Duben 28th, 2010

Pivovar Ostravar přistupuje k důležité inovaci své značky, která dostane zcela novou tvář. Před nadcházející pivní sezónou změní Ostravar téměř vše – své logo, etikety, označení hospod i pivní sklo. Předpokládá, že se mu tak podaří předběhnout konkurenci.

Nový znak a jeho nasazení na veškeré propagační materiály přijde Ostravar zhruba na 15 milionů korun. Nejedná se ale zdaleka o největší investici ostravského pivovaru. Za posledních 5 let přesahují investiční výdaje Ostravaru 70 milionů korun.

Ostravar mění logo po 19 letech. Namísto dvou vzpínajících se koní je ve znaku nyní umístěn již pouze jeden. Změněn byl také font písma. Barevná kombinace (červeno-zlato-černá) zůstala zachována. Prvním pivem, které ponese nový znak, bude 12° ležák Ostravar Premium. S jeho stáčením začal Ostravar v druhé půlce dubna.

V souvislosti se změnou loga vznikly také nové etikety, půllitry (kterých jde nově do oběhu 88 tisíc) a další vybavení hospod. Kompletní výměna všech propagačních materiálů by měla být hotova již na začátku června.

Porovnat staré a nové logo můžete na následujícím obrázku:

Nové logo pivovaru Ostravar

Pivo do dvou litrů denně není škodlivé, měly by ho pít i děti

Duben 26th, 2010

V civilizovaných zemích umítají skoro 3/4 populace na nemoci srdce. Vědecké výzkumy prokazují, že 7 lidí z 10 by neumřelo, kdyby pravidelně pili pivo. To je samozřejmě výborný argument pro všechny, kteří se snaží obhájit pravidelné návštěvy hospod, popřípadě výtky, že pozitivní zdravotní účinky má pivo pravidelně podávané pouze v malých dávkách. Jak je vidět, není to tak docela pravda, a na vaše zdraví mohou mít resp. mají pozitivní vliv až 4 pivka denně, což není zase tak malé množství :-)

Pivní expert Jaroslav Novák jde ale ještě dál a dokonce doporučuje pít pivo i dětem, samozřejmě nealkoholické. V pátečním rozhovoru pro iDNES.cz např. řekl:

Nealkoholické pivo je pro dítě nejlepší nápoj, neobsahuje alergeny jako mléko ani nebezpečný mléčný tuk. Je to skutečně nejzdravější tekutina po mateřském mléku. (…) Pivo nemá v dávce do dvou litrů denně žádné škodlivé účinky.

Jaroslav Novák v rozhovoru mimo jiné také uvedl, že „lidskou civilizaci stvořilo pivo“ nebo že česká pivní kultura je otřesná (s čímž dle ankety pod článkem souhlasí asi 70 % čtenářů).

Novák je majitelem nejrozsáhlejšího pivního archivu u nás a mimo jiné také autorem publikace Dějiny piva. Aktuální rozhovor s ním si můžete přečíst v článku na iDNES.cz.

Plzenští bojovníci za lepší české pivo skončili, hrozilo jim vyloučení ze svazu pivovarů

Duben 25th, 2010

Sládci z Plzeňského Prazdroje založili před pár týdny iniciativu „Žijeme českých pivem“. Spustili speciální web, založili fanstránku na Facebooku a rozeslali pár tiskovek. Iniciativa byla reakcí na test deníku MF Dnes z 24. 3. 2010, který odhalil v některých pivech českých pivovarů nepovolenou přídatnou látku – chemický chmelový preparát tetrahop. O tomto testu jsem se zmínil v příspěvku „Umělou“ pivní pěnu vám naservíruje Staropramen i Svijany, o vzniku samotné iniciativy zase v článku Sládci z Prazdroje žádají o zpřísnění pravidel pro výrobu piva.

Dnes, přesně po třech týdnech, Prazdroj iniciativu rozpustil. Ve svém oficiálním prohlášení uvedl:

Iniciativa začala 31. března a byla plánovaná přibližně na jeden měsíc. Na setkání generálního ředitele Plzeňského Prazdroje s představiteli Českého svazu pivovarů a sladoven, kde se projednávaly různé oblasti spolupráce Plzeňského Prazdroje a ČSPS, se mimo jiné dohodlo ukončení této iniciativy o několik dní dříve. Iniciativa splnila svůj cíl, kterým bylo komunikovat tradiční složení českého piva a kvalitu piv Plzeňského Prazdroje.

Informace o plánované délce kampaně je ovšem poměrně diskutabilní. Je velmi nepravděpodobné, že bylo v původním záměru iniciativu po čtyřech týdnech zcela uzavřít – kompletně smazat oficiální webové stránky i skupinu na Facebooku čítající několik set až tisíc podporovatelů.

Hlavním důvodem k rozpuštění iniciativy bylo bezpochyby „doporučení“ Českého Svazu Pivovarů a Sladoven k ukončení kampaně a hrozba vyloučení pivovaru ze svazu. Tomu se – resp. jeho členům, pivovarům – kampaň plzeňských sládků nelíbila a dle předsedy šéfa svazu Františka Šámala „poškozovala dobrou pověst celého pivovarnického sektoru, včetně malých i velkých pivovarů“. Jak navíc uvedly Hospodářské noviny, řada z pivovarů upozorňovala na to, že sám Prazdroj se už dávno ryze české technologie nedrží a používá metody velkoproducentů jako je třeba dořeďování vodou už uvařené várky metodou HGB. Některé pivovary dokonce na protest svaz pivovarů již opustily, nebo se k tomu chystaly.

Gambrinus a Kozel uspěl v nejprestižnější soutěži piv na světě

Duben 17th, 2010

V nejvýznamnější mezinárodní pivní soutěži World Beer Cup v Chicagu uspěly hned dvě značky Plzeňského Prazdroje. Gambrinus 11° Excelent získal stříbrnou medaili a Velkopopovický Kozel Premium vybojoval bronz mezi 43 přihlášenými vzorky v kategorii plzeňských piv českého typu. Ve své kategorii s 58 soutěžícími pivy dosáhl na stříbro také Gambrinus světlý.

Česká piva z Prazdroje uspěla v Chicagu v konkurenci 3330 přihlášených piv ze 642 pivovarů a 44 zemí světa. Vzorky posuzovalo 179 rozhodčích degustátorů. Z Česka bylo přihlášeno celkem 13 pivních značek různých pivovarů.

World Beer Cup je největší profesionální pivní soutěž na světě a přezdívá se jí „Olympiáda pivních soutěží“. Od roku 1996 ji každé dva roky pořádá Brewers Association. Letošní výsledky byly slavnostně oznámeny 10. dubna.

Lobkowicz bude i nealko

Duben 12th, 2010

Teprve v říjnu loňského roku spatřil světlo světa nový prémiový ležák Lobkowicz. Jeho nealkoholická varianta se vyvíjela souběžně s ním, nicméně oficiálně ji pivovar uvádí na trh až nyní, společně s láhvemi. Na letošním poháru Pivex 2010 tomuto zcela novému pivu – Lobkowicz Premium Nealko – udělila odborná porota 2. místo v žebříčku nealkoholických piv.

Vrchní sládek pivovaru Jiří Faměra k tomu řekl: „Ačkoliv toto pivo oficiálně uvádíme na trh teprve nyní, vaříme ho v pivovaru Protivín již asi půl roku. Nabízeli jsme ho však jen vybraným restauracím a na základě reakcí spotřebitelů jsme ještě dolaďovali jeho chuť k dokonalosti. S jeho recepturou jsme si opravdu vyhráli. Používáme tři druhy sladu a tři druhy chmele a navíc používáme speciální kmen kvasnic.“

Stejně jako světlý ležák Lobkowicz Premium chce i jeho nealkoholická varianta uspět především v prémiovém segmentu. A nemusel by to být velký problém. Poptávka po nealkoholickém pivu u nás totiž stoupá. Příčinami jsou stále přísnější opatření policie vůči řidičům i snahy stále větší části populace dodržovat zdravý životní styl. Především muži dávají nealko pivu přednost před sladkými limonádami.

Nové pivo jsme již – ovšem zatím bez podrobných informací – zařadili do našeho katalogu. Ohodnotit nebo okomentovat jej můžete na stránce Lobkowicz Nealko.

Schwarzenberg vypil jubilejní Schwarzenberg

Duben 10th, 2010

Pozor, pozor! Úvodem upozorňuji, že se v žádném případě nejedná o předvolební politickou agitačku. Nejoblíbenější český politik – resp. jeho rod – má s pivem stejného jména přece jen co do činění, a nebýt ho, žádný pětimiliontý půllitr piva Schwarzenberg by se neslavil.

Ale teď už přímo k tématu. Na konci března oslavilo pivo Schwarzenberg z protivínského pivovaru pětimiliontý půllitr piva. A ten symbolicky vypil právě kníže Karel Schwarzenberg.

Pivovar založený roku 1598 totiž patřil více než dvě stovky let do majetku knížecího rodu Schwarzenbergů. Dnes patří pivo s erbem Schwarzenbergů na etiketě k pivům s rostoucí oblibou jak v jihočeském regionu, tak i za hranicemi kraje.

V pivovaru Protivín se kromě piva Schwarzenberg nyní točí i další „knížecí“ pivo – Lobkowicz. To si ale na pětimiliontý půllitr bude muset ještě počkat. Na trhu totiž není ani rok.

Sládci z Prazdroje žádají o zpřísnění pravidel pro výrobu piva

Duben 9th, 2010

Sládci z Plzeňského Prazdroje požadují zpřísnění podmínek pro používání chráněného zeměpisného označení České pivo. Oficiální žádost o změnu je reakcí na test deníku MF Dnes z 24. 3. 2010, který odhalil v některých pivech českých pivovarů nepovolenou přídatnou látku – chemický chmelový preparát tetrahop. O tomto testu jsem psal v minulém příspěvku – „Umělou“ pivní pěnu vám naservíruje Staropramen i Svijany.

Starší obchodní sládek Prazdroje Václav Berka k výzvě uvedl: „Jsme znepokojeni současným trendem v českém pivovarství, kdy stále více pivovarů využívá nestandardní suroviny, jako například nepovolené chmelové preparáty a přídatné potravinářské látky. Jde hlavně o chemicky modifikovaný chmel a sladové náhražky, které v tradičním českém pivu nemají co pohledávat. Tyto praktiky umožňují sládkům nahrazovat kvalitní suroviny a nedovoleně vylepšovat vlastnosti piva, např. kvalitu pěny. To ohrožuje dobrou pověst českého piva ve světě, renomé chráněného označení České pivo i důvěru tuzemských konzumentů.“

Vrchní sládek pivovaru Jan Hlaváček ještě dodal: „Označení České pivo by mělo být pro spotřebitele jasným indikátorem profesní poctivosti a integrity vaření piva podle ryzí české tradice. V dopise adresovaném Českému svazu pivovarů a sladoven a sdružení České pivo proto Plzeňský Prazdroj žádá o zpřísnění definice Českého piva, protože ta současná neřeší dostatečně problém nepovolených přídatných látek.“

Veřejnost a pivaři se mohou k iniciativě připojit na internetových stránkách www.zacisteceskepivo.cz.

„Umělou“ pivní pěnu vám naservíruje Staropramen i Svijany

Duben 8th, 2010

Včera jsem se náhodou dostal k vydání MF Dnes z 24. března, ve kterém jsou hned tři strany věnovány pivu. Pro některé pivovary to ale možná dobrá reklama nebyla. Všemi články se totiž prolíná jediné téma: Tetrahop. Tetrahop je – zjednodušeně řečeno – uměle vytvořený chmelový extrakt, který dodává pivu bohatější pěnu. Nevzniká přirozeným způsobem, a tak by podle odborníků neměl být součástí výroby piva alespoň těch pivovarů, které uvádí, že pivo vaří tradičními způsoby.

Test MF Dnes, který byl proveden na třech desítkách vybraných českých piv, prozradil, že Tetrahop obsahují např. piva značek Staropramen, Zlatopramen, Svijany nebo Janáček. Na dotaz deníku ohledně používání Tetrahopu reagovaly pivovary různě (zkrácené citace):

Staropramen: „Tetrahop používáme, protože pivu pomáhá. Je to výsledek nových věděckých poznatků v oboru.“
Svijany: „Tetrahop používáme léta, je to normální chmelový extrakt. Pivo má pak lepší chmelovou vůni.“
Janáček: „Tetrahop nepoužíváme, co to máte za vzorky? Použili jsme ho jen jednou na zkoušku v dávné minulosti.“
Zlatopramen se nevyjádřil.

Na test se lze ale dívat i pozitivně – většina testovaných piv Tetrahop neobsahovala. U českých piv značek Pilsner Urquell, Bernard nebo Kozel si tedy můžeme být jisti tím, že pěna vzniká (alespoň do určité míry) tradičním způsobem.

Pokud vás zajímá výsledek celého testu, naleznete jej v infografice na iDNES.cz.

V katalogu máme již 150 piv

Duben 8th, 2010

V minulém týdnu proběhlo doplnění našeho pivního katalogu (Pivka.cz/katalog). Nyní tak obsahuje téměř 150 různých piv z celého Česka a Slovenska, a to včetně doplňujících informací např. o výrobcích, stupňovitosti nebo obsahu alkoholu.

Ne všechny potřebné údaje o jednotlivých pivech však bylo možné jednoduše získat. Některé kolonky v katalogu proto zatím zůstávají prázdné. Informace se ale přesto budeme snažit v dohledné době dohledat a na stránky doplnit.

Ačkoli jsme v počtu piv zařazených v katalogu téměř pokořili „kulatých“ 150, víme, že ještě zdaleka nejsme u konce, a desítky dalších piv na zařazení do našeho katalogu stále ještě čekají. Určitě na ně nezapomínáme, a hned, jak to bude možné, se je budeme snažit na stránky přidat.

Pivka.cz čeká velká aktualizace

Březen 21st, 2010

Pozor, pozor! V průběhu příštího – posledního březnového – týdne dojde k první velké aktualizaci katalogu piv od spuštění stránek. Chystáme se doplnit informace k téměř osmdesátce dalších piv a podstatně tak rošířit naši pivní databázi. Mezi nově zařazenými nebudou chybět piva značky Rychtář, Zubr, Pernštejn nebo Holba, speciály od Primátora, ani první pivní zástupce od našich sousedů Zlatý Bažant.

S aktualizací mohou být ovšem spojeny také občasné výpadky stránek, za které se samozřejmě předem omlouváme a doufáme, že nám i přesto zůstanete věrni :)

Češi pijí méně piva, hospody krachují

Březen 18th, 2010

Píšou v dnešních Lidových novinách.

Za poslední rok ubyla v Česku asi desetina hospod. Kvůli hospodářské krizi zažívají čeští restauratéři i pivovarníci nejhorší období za uplynulých dvacet let. Situaci nepomohlo ani novoroční zvýšení „pivní“ daně (asi o korunu na půllitru).

Dokonce prý ani únorová olympiáda nedokázala provozovatelům hospod pomoci. Podobné akce v minulých letech přitom zisky pravidelně zvyšovaly.

Více informací naleznete v Lidových novinách, které jsou dnes – tj. 18. 3. 2010 – k dostání na novinových stáncích.

Studentka rozebrala 322 názvů českých piv

Březen 17th, 2010

Sympatické téma své diplomové práce si vybrala čtyřiadvacetiletá studentka Pedagogické fakulty Technické univerzity v Liberci Kateřina Čechová. Rozebrala 322 názvů českých piv a desítky reklamních sloganů, kterými tuzemské pivovary prezentují své značky. Za svou práci „Názvy piv v České republice“ si dokonce vysloužila cenu děkana.

Více o této práci se můžete dočíst v článku na serveru Týden.cz.

Nejlepším pivem roku 2010 je Zubr desítka

Březen 4th, 2010

Světlé výčepní pivo Zubr Classic se stalo absolutním vítězem 18. ročníku soutěže Zlatý pohár Pivex. Oceněna byla také piva Krušovice jubilejní ležák, Radegast Birell, Rychtář Malvaz a Starobrno Medium.

Osmnáctého ročníku degustační soutěže o nejlepší pivo Česka – Zlatého poháru Pivex – se letos zúčastnilo 43 pivních značek od 19 výrobců. Soutěž probíhala dvoukolově, v listopadu a v únoru. Výsledky byly vyhlášeny 1. března 2010 v Brně.

Více informací o Pivexu 2010 lze nalézt např. na stránkách agentury Mediafax.

Video: Zakázaná reklama na pivo s Paris Hilton

Březen 2nd, 2010

Tak konečně tu máme něco trochu bulvárnějšího :)
Podívejte se na TV reklamu propagující pivo Devassa, kterou před pár dny zarazil brazilský úřad pro kontrolu reklamy. Spot, jehož hlavní aktérkou je dědička hotelového řetězce Paris Hilton, je podle kritiků sexistický a urážlivý pro ženy.

Na informaci jsem narazil na serveru Týden.cz.

Nejhezčí pivní etiketu má pšeničný ležák Herold

Únor 27th, 2010

Na dnešním 36. setkání sběratelů pivních etiket a pivovarských suvenýrů v táboře proběhlo několik soutěží – o nejhezčí pivní etiketu, nejhezčí pivní tácek a nejhezčí korunku. Sběratelé vybírali z téměř 600 etiket, 66 tácků a 84 pivních korunek, které se objevily v loňském roce v Česku.

Soutěž o nejhezčí pivní etiketu roku 2009 vyhrál Světlý kvasnicový pšeničný ležák Herold z Pivovaru Herold Březnice (foto). Nejhezčí pivní tácek má Rodinný minipivovar Pacov, a nejhezčí pivní korunka patří pivu Pražačka z Budějovického měšťanského pivovaru.

Setkání se zúčastnilo přibližně 120 sběratelů z celého Česka. Informace o akci přinesly jako první Finanční noviny.

Jak je to s pitím piva v Kanadě?

Únor 17th, 2010

V souvislosti s právě probíhajícími Zimními olympijskými hrami v kanadském Vancouveru přináším pár informací o tom, jak vypadá pivní kultura v 2. největším státě světa.

Průměrná spotřeba piva v Kanadě je asi 65 litrů na osobu ročně. Pro srovnání – v Česku je to asi 160 litrů. Přestože se tak může zdát 65 litrů ročně na osobu poměrně málo, na žebříčku států s největší průměrnou spotřebou piva na osobu ročně je Kanada na 19. místě (první jsme samozřejmě my ;-) )

Na rozdíl od ČR, kde 99 % vypitého piva představují piva plzeňského typu („pils“), se v Kanadě významně pijí také jiné druhy: porter, ale, stout. Zhruba 80 % všeho piva vypijí Kanaďané doma, na rozdíl od českého poměru 50:50.

Nejprodávanějším českým pivem v kanadě je Pilsner Urquell (jen ve Vancouveru je 23 míst, kde je točená k dostání). Speciálně pro olympiádu byla prý navíc z Česka vypravena várka tohoto piva v počtu 120 sudů a 4224 plechovek.

Gambrinusu v párty soudcích se loni prodalo o polovinu více

Únor 14th, 2010

Dle informací z Plzeňského Prazdroje vzrostly za uplynulý rok prodeje 5l soudků piva Gambrinus o 53 %.

Informace o tom, jak se zvedly prodeje párty soudků ostatních pivních značek nejsou k dispozici. Lze ale předpokládat, že nárůst prodejů zaznamenaly také.

Více než poloviční nárůst prodejů párty soudků piva Gambrinus bude s největší pravděpodobností způsobem aktuálně probíhající hospodářskou krizí. Lidé šetří, chodí méně do hospod a restaurací, a vzhledem k tomu, že bez piva se ani v době krize neobejdou, kupují si soudky domů:-)

Za rok 2009 se párty soudků s pivem Gambrinus světlé vypilo téměř 220 tisíc hektolitrů (v předešlém roce to tedy bylo asi o 77 tisíc méně.)

A teď ještě něco z historie, tak, jak to uvádí Prazdroj ve své zprávě:

Gambrinus byl v Česku první pivovar, který přišel na trh s pětilitrovými soudky se světlým výčepním pivem. První soudky si mohli zákazníci pořídit v květnu 2007 a do konce daného roku jich vypili více než 74 tisíc. V roce 2008 spotřeba piva v pětilitrových XXL plechovkách vzrostla na více než 143 tisíc prodaných soudků. V loňském roce již Češi vypili téměř 220 tisíc XXL plechovek piva Gambrinus, což představuje spotřebu vyšší jak 6000 piv vyčepovaných z pětilitrových soudků za jediný den. Obliba pětilitrových pivních soudků tak významně roste, což potvrzují i čísla celého trhu, který oproti roku 2008 vzrostl o téměř 50 %. Více než třetina tržního podílu patří právě pivu Gambrinus.

Spojte se s námi na sociálních sítích

Únor 8th, 2010

Chcete být informováni o všech novinkách a změnách na Pivka.cz? Spojte se s námi přes Facebook nebo Twitter, na kterém máme od včerejška nově účet.

Pokud se chcete stát naším fanouškem na Facebooku, navštivte zde naši fanstránku. Na Twitteru nás zase najdete pod adresou twitter.com/PivkaCz.

Pokud nemáte Facebook ani Twitter, můžete nás sledovat přes RSS.

Cena piva se nakonec nesníží

Únor 6th, 2010

Je rozhodnuto. Ke snížení daně z piva nakonec nedojde, cena definitivně zůstává na úrovni, na které je od 1. ledna letošního roku. Senátní návrh na snížení spotřební daně na hodnotu před novoročním zvýšením, o kterém jsem psal v příspěvku Pivo by po novoročním zdražení mohlo zlevnit, sněmovnou nakonec neprošel. Pro malé pivovary je zvýšení daně, podle jejich názoru, přitom likvidační (vzhledem k dlouhodobým smlouvám s odběrateli).

O novoročním zdražení si můžete přečíst ve starším příspěvku Točené pivo od nového roku o korunu zdraží.

Piva z Plzeňského Prazdroje se v minulém roce prodalo o 2 % méně

Únor 2nd, 2010

Dnešní vydání deníku E15 přišlo s krátkou informací o meziročním propadu prodejů pivovaru Plzeňský Prazdroj (jen pro pořádek: do portfolia Prazdroje patří Pilsner Urquell, Gambrinus, Kozel, Radegast a Master). Pivovar prodal loni celosvětově o 10,5 milionu hektolitrů piva méně než v roce 2008. Meziroční pokles je tak asi o 1,9 procenta. Vzhledem k odhadům odborníků, kteří předpokládali až 10% pokles prodejů, je to ale vynikající výsledek.